Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Reakce na články z médií (tisk, rozhlas, televize, internet, ...) a diskuze o nich.
Uživatelský avatar
Myš
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Mám
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 8
ve věku do: 15
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
Příspěvky: 906
Dal: 145 poděkování
Dostal: 822 poděkování

Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Myš »

„Soutěživost je opakem tvořivosti. Škola budoucnosti musí být úplně jiná, musí to být místo podporující kreativitu,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz norský speciální pedagog Godi Kellere

http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-godi-keller-skola-je-posedla-testovanim-f71-/domaci.aspx?c=A160817_151320_domaci_lve
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
Uživatelský avatar
Jednorozec
Registrovaný uživatel
Líbí se mi: Dívky
ve věku od: 9
ve věku do: 30
Výkřik do tmy: Zázraky se dějí, jen zatím bohužel vždy někde daleko...
Příspěvky: 3140
Dal: 11 poděkování
Dostal: 497 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Jednorozec »

Soutěživost je základním principem, který motivuje lidi. Navíc někteří lidé moc kreativní prostě nejsou a nebudou...
Popravdě si nemyslím že by snámkování brali děti jako nějakou soutěž. Z dětství si pamatuju, že šlo o to mít známky dobré a ty co dobré nemám si zlepšit, nikoli o to mít znáky lepší než spolužák..
Uživatelský avatar
Marco Freeman
Čestný člen skupiny ČEPEK
Kontakt: [email protected]
Příspěvky: 1685
Dal: 1093 poděkování
Dostal: 2038 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Marco Freeman »

Jednorozec píše:Z dětství si pamatuju, že šlo o to mít známky dobré a ty co dobré nemám si zlepšit, nikoli o to mít znáky lepší než spolužák..
Já si pamatuju, že ve třídě na ZŠ si hodně konkurovali třídní jedničkáři, vždycky se snažili být lepší než ten druhý, doháněli se, trávili čas učením jen proto, aby byli "top" a předběhli toho druhého. Ale je fakt, že tam byla většina dětí, kterým bylo úplně jedno, jaké známky spolužák má.
Marco Freeman,
bývalý administrátor komunity ČEPEK / Ex-administrator of ČEPEK Community
Jediný funkční e-mail / The only e-mail: [email protected]

Teenbl
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Ostrava/Praha
Líbí se mi: Chlapci a muži
ve věku od: 13
ve věku do: 29
Kontakt: [email protected]
Příspěvky: 655
Dal: 296 poděkování
Dostal: 517 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Teenbl »

Zajímavé téma, velice. Osobně mám se soutěživostí trochu problém a nesouhlasím s postojem, že by mělo jít o jedinou či hlavní motivaci, protože v podstatě jde o princip být lepší než ostatní, který je zkrátka špatně a jen podporuje naše ego a nepřináší nám žádnou spokojenost či klid, protože vždy bude někdo lepší než my. Motivovat by nás například ve škole měl přístup, něco se naučit, pochopit, zabavit se, ne dostat z testu lepší známku než někdo druhý. Podobný přístup totiž aplikujeme i v dospělosti, nechceme mít práci, která nás baví či naplňuje, chceme práci, která je hlavně dobře placená. Známku v tomto případě symbolizuje plat, je to znak úspěchu - tedy podobně jako známka, ale opět spokojenost nám to nepřináší a výpovědní hodnotu to má velmi malou.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Teenbl za příspěvky (celkem 2):
Filip, Marco Freeman
Uživatelský avatar
Filip
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 3
ve věku do: 23
Výkřik do tmy: Dieťa je ako kvetina, keď ho odtrhneš, zvädne.
Příspěvky: 620
Dal: 585 poděkování
Dostal: 375 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Filip »

Problémom nie sú známky, ale otázka či by sa mali deti v škole hodnotiť. Ak áno? Tak ako? Známkami, slovne, či písomne? Ak sa nebudú hodnotiť, tak ako budú vedieť oni a ich rodičia, či napredujú, či stagnujú. A ako sa pripravia na svet dospelých, kde sa bežne hodnotí?
Uživatelský avatar
simgiran
Čestný člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci a ženy
ve věku od: 8
ve věku do: 15
Kontakt: e-mail: [email protected]
Výkřik do tmy: Jsem produkt dekadentního světonázoru a jakožto takový na slepé větvi vývoje.
Příspěvky: 1276
Dal: 472 poděkování
Dostal: 567 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od simgiran »

Osobně se mi líbí systém, kde se hodnotí zvládnutí jednotlivých témat. Dává to přehled o tom, kde má člověk mezery. Osobně, kdybych učil, tak bych dával dost šancí si známku zlepšit. Nakonec je podstatné, že se člověk látku naučí, ne, jak k tomu dojde. No, a hlavně menší děti neumí odhadnou své schopnosti. Samozřejmě je to pro učitele náročnější. Ale podle mě zvládnutelné.
Tito uživatelé poděkovali autorovi simgiran za příspěvek:
Plyšáček
Teenbl
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Ostrava/Praha
Líbí se mi: Chlapci a muži
ve věku od: 13
ve věku do: 29
Kontakt: [email protected]
Příspěvky: 655
Dal: 296 poděkování
Dostal: 517 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Teenbl »

Slovní hodnocení má něco do sebe, na zš jsem ho zažil v určitém období, ale zároveň se zveřejnovali "neoficiální" procentuální zvládnutí testů v daných předmětech a to s pořadím, tedy to ve výsledku bylo o ničem. Srovnání je samozřejmě potřeba, ale systém známek nezohlednuje mnoho aspektů, které jsou při výuce stejně podstatné jako samotné naučené množství látky. Samotné slovní hodnocení ale nic to neřeší, protože pak se i tomu "nejblbějšímu" napíše hezké hodnocení, jde to. V celém školním systému se velmi špatně pracuje s motivací, motivace musí být jinde než ve známce.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Teenbl za příspěvek:
Plyšáček
Uživatelský avatar
Filip
Člen skupiny ČEPEK
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 3
ve věku do: 23
Výkřik do tmy: Dieťa je ako kvetina, keď ho odtrhneš, zvädne.
Příspěvky: 620
Dal: 585 poděkování
Dostal: 375 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Filip »

Uživatelský avatar
Myš
Čestný člen skupiny ČEPEK
Bydliště: Mám
Líbí se mi: Chlapci
ve věku od: 8
ve věku do: 15
Kontakt: [email protected]
Výkřik do tmy: Všimli jste si letos, kolik se urodilo jmelí?
Příspěvky: 906
Dal: 145 poděkování
Dostal: 822 poděkování

Re: Soutěživost je škodlivá a známky neúčinné, říká pedagog

Nový příspěvek od Myš »

Filip píše:Problémom nie sú známky, ale otázka či by sa mali deti v škole hodnotiť. Ak áno? Tak ako? Známkami, slovne, či písomne? Ak sa nebudú hodnotiť, tak ako budú vedieť oni a ich rodičia, či napredujú, či stagnujú. A ako sa pripravia na svet dospelých, kde sa bežne hodnotí?
Na škole, kde pracuji, hodnotíme slovně a známky na vysvědčení dáváme spolu s dětmi, protože jsou si dobře vědomy svých mezer v tom kterém předmětu. Ale hlavně je vedeme k tomu, že na známce nezáleží, že důležitý je pokrok v tom, co dítěti dává smysl. Rodiče to tak berou velmi dobře, protože na běžné škole není obvyklé, že si s ním někdo sedne jeden na jednoho a o jeho pokroku si promluví. Známky v sobě mohou skrývat mnoho, od zasedlosti až po přehnanou snahu se dětem zavděčit a být na ně hodný/hodná, k popisu reálné situace mohou mít hodně daleko.

Chyba je přirozenou součást učení a bohužel se někdy přistupuje k jistému stigmatizaci chyb tím, že se dá špatná známka, která se spíše než jako prostředek zpětné vazby - což je ostatně stejně mnohem vyjádřit slovně v plné šíři sdělení, uděluje jako forma trestu - "Nepřineseš úkol, tak za 5." Ona pětka je spojena s něčím špatným (však se těm známkám říká i "špatné známky"), dítě s pětkou už není ani "hodné", ani "šikovné" a dost možná si předmět, z kterého dostávalo pětky na dlouho dobu dopředu zoškliví. Velkým faktorem učení je také stres, který špatná známka pravděpodobně vyvolá, pokud už to dítěti není úplně fuk. Stres a učení není dobrý kamarád, protože centra racionální myšlení při prožívání stresů nefungují zdaleka v takové míře, jako v prostředí bezpečí a aktivita se nejvíce koncentruje v limbickém systému a mozkovém kmenu. Celé je to doplněno srovnáváním známek a žáků ze strany mnoha učitelů. Takové vyhlašování známek z matematiky pro mě bylo na škole jednou z nejstresovějších situací při které bych se nejradši propadl, protože v pětiminutovkách jsem neměl a stále nemám šanci dopadnout dobře.

Ve světě dospělých jedničky a pětky nemáme. Máme práci, za kterou jsme placeni a to, jak dobře ji děláme, často není bráno v potaz do chvíle, než jsme vyhozeni, což je nejčastěji přirozený důsledek našeho chování nebo výkonu. Školní a pracovní prostředí se velmi liší.
Tito uživatelé poděkovali autorovi Myš za příspěvky (celkem 2):
Marco Freeman, Filip
"Life is a waterfall, we're one in the river and one again after the fall
swimming through the void we hear the word
we lose ourselves but we find it all..."
SOAD
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti